Szlak czarny Bystra – Chata na Groniu – Szczyrk Sanktuarium na Górce

Kategoria: Szlaki piesze gminy Wilkowice, Szlaki piesze miasta Szczyrk, Szlaki piesze Pasma Klimczoka
Tagi:

Bystra – (2,8 km) Chata na Groniu (680 m) – (5,4 km) Szczyrk Sanktuarium na Górce 2.25/2.10 h
Trasa Bystra Śląska ↔ Szczyrk – Sanktuarium w serwisie mapa-turystyczna.pl
Krótka ale interesująca trasa biegnąca stokami Magury (1109 m) w Paśmie Klimczoka. Po drodze widokowe polany i ścieżka różańcowa.

Trasa zaczyna się w Bystrej, na skrzyżowaniu szlaków: czerwonego z Cygańskiego Lasu i zielonego z Wilkowic do Schroniska Klimczok.
Bystra – wieś w gminie Wilkowice, położona w dolinie Białki między Kołowrotem (798 m) i Kozią Górą (683 m) na północy oraz stokami Magury (1109 m) na południu. Korytem Białki biegła granica Śląska Cieszyńskiego i Małopolski, stąd przez wieki istniały tu dwie odrębne wsie – Bystra Śląska i Bystra Krakowska, połączone w 1956 r.
Razem ze szlakiem czerwonym przekraczamy rzekę Białkę, na ul. Klimczoka skręcamy w lewo i zaraz w prawo w ul. Świerkową. Rozpoczynamy strome podejście do góry, spod ściany lasu czeka nas ładny widok na Kozią Górę i Kołowrót. Wkraczamy w las wijącą się drogą nadal pod górę. Dochodzimy do skrzyżowania szlaków, opuszcza nas szlak czerwony, biegnący do schroniska Klimczok przez Magurę (1109 m), spotykamy także szlak niebieski ze stacji Wilkowice Bystra do schroniska Klimczok. Idziemy najpierw drogą a potem często zmieniającą kierunek ścieżką, raz w górę raz w dół. Mijamy małą polankę za którą dochodzi do nas żółty szlak ze stacji Wilkowice Bystra przez Meszną. Przekraczamy dolinę Mesznianki i osiągamy drogę bitą, którą prowadzi Różańcowy Szlak Maryjny z Mesznej do Szczyrku na Górkę. Będzie on nam towarzyszyć aż do końca trasy.
Różańcowy Szlak Maryjny otwarto 3.05.2010 r., składa się z 19 kapliczek różańcowych wyrzeźbionych w ludowym stylu góralskim.

Wychodzimy na widokową polanę z przysiółkiem Nadmeszna i osiągamy Chatę na Groniu.
Chata na Groniu – położona na stoku Magury na wys. 680 m góralska karczma z noclegami, obok znajduje się wyciąg narciarski.

Przy Chacie opuszcza nas szlak żółty, który za chwilę spotkamy ponownie. Mijamy AgroSpa Ranczo i odejście zielonej ścieżki do Buczkowic. Skręcamy w prawo i zaczynamy podejście skrajem polany. Na drodze bitej skręcamy w prawo, obserwując widok na Pasmo Magurki w Beskidzie Małym. Spotykamy ponownie szlak żółty i skręcamy w lewo pnąc się na górny koniec polany Nadmeszna. Rozciąga się stąd rozległy widok na na Pasmo Magurki i osiedla Bielska-Białej.

Wkraczamy w las, podejście łagodnieje. Cały czas towarzyszą nam kapliczki drogi różańcowej, przy jednej z nich znajduje się pomniczek katastrofy smoleńskiej. Opuszczamy szlak żółty, który prowadzi do schroniska na Klimczoku przez szczyt Magury (1109 m). Schodzimy lekko w dół, z wyrębów widać Kotlinę Żywiecką, Beskid Żywiecki a przy dobrej widoczności Tatry. Dalszy przebieg szlaku jest zagmatwany (uwaga na znaki), podchodzimy chwilę pod górę a potem wzdłuż poziomicy przez las bukowy.

Wkraczamy na teren miasta Szczyrk. Zaczynamy schodzić w dół, mijając polanę Urbaczkula po prawej i Osiedle Więzikówka po lewej. Widać stąd potężną sylwetkę Skrzycznego. Przekraczamy dolinę potoku i skrajem polany Bacówka docieramy do Osiedla Podmagura, gdzie dołącza do nas szlak niebieski ze schroniska Klimczok.

Skręcamy w lewo w ul. Wrzosową i schodzimy dość stromo w dół. Skrótową ścieżką w prawo dochodzimy do Sanktuarium MB Szczyrkowskiej na Górce, gdzie kończy się szlak czarny. Zejście można kontynuować szlakiem niebieskim do Szczyrku. Biegną tędy też zielona ścieżka wokół Szczyrku i niebieska ze Szczyrku na Beskid.
Sanktuarium MB Szczyrkowskiej na Górce znajduje się w miejscu cudownych objawień z 1894 r. Powstała wtedy drewniana kaplica zamieniona na murowany kościół z lat 1912-19. Obecny kościół zbudowali Salezjanie w latach 1948-54. W setną rocznicę objawień, w 1994 r. ustanowiono tu sanktuarium maryjne. Obok znajduje się Kaplica Objawienia z pniem buka, na tle którego ukazała się Matka Boska i grota z cudownym źródłem. Spod kościoła rozpościerają się rozległe widoki na Szczyrk i Skrzyczne.