Szlak niebieski Przełęcz pod Zamkową Górą – Las Rosenau – Wieszczyna

Kategoria: Szlaki piesze gminy Głuchołazy, Szlaki piesze gminy Prudnik, Szlaki piesze Gór Opawskich, Szlaki piesze powiatu nyskiego, Szlaki piesze powiatu prudnickiego
Tagi:

Przełęcz pod Zamkową Górą – (3,6 km) Szosa z Pokrzywnej – (5,1 km) Wieszczyna
Nowy szlak w Górach Opawskich, wyznakowany w 2013 r. Prowadzi w większości granicą polsko-czeską. Nawierzchnia – zarośnięta ścieżka graniczna i asfalt. Po drodze widoki z okolic Wieszczyny.

Trasa zaczyna się na Przełęczy pod Zamkową Górą (508 m), gdzie znajduje się węzeł szlaków. Biegną tędy: czrerwony Główny Szlak Sudecki na odcinku Biskupia Kopa – Pokrzywna i szlak żółty Schronisko pod Biskupią Kopą – Pokrzywna.
Przełęcz pod Zamkową Górą (508 m) oddziela Zamkową Górę (571 m) od Srebrnej Kopy (785 m). Leży na skręcie granicy polsko-czeskiej, która opuszcza tu grzbiet Gór Opawskich. Przełęcz powstała na styku szarogłazów, fyllitów i łupków ilastych. Zbiegały tu się granice księstwa nyskiego, opawskiego i Moraw.

Ze skrzyżowania idziemy granicą na wschód, w pobliżu, na północ od szlaku znajduje się głaz Grób Czarownicy.
Wg legendy w miejscu na styku trzech granic, uznawanym za niczyi pochowano w 1614 r. żona sołtysa z Janova, stracona z powodu podejrzenia o czary. Głaz zwany jeste też Kamieniem Trzech Granic.
Schodzimy umiarkowanie w dół zarośniętą ścieżką graniczną najpierw na południowy wschód, potem na wschód. Odcinek przez wyręb leśny może być uciążliwy. Teren się wypłaszcza, przekraczamy Mostkiem Lucjusza źródłowy odcinek Zameckiego Potoku i docieramy do skrzyżowania Las Rosenau.
Las Rosenau – fragment górskiego lasu, położonego na granicy polsko-czeskiej. Las był przedmiotem sporów między miastem Prudnik i panami z Jindřichova, które skończyły się uwięzieniem mieszkańca Prudnika, który ścinał w lesie drzewo. Śląsko-morawska komisja z 1613 r. nakazała obu stronom wspólne korzystanie z lasu. Ostatecznie podzielono go na dwie równe części w 1845 r. Do dzisiaj zachowały się słupy graniczne z datami 1849 i 1864.

Podchodzimy teraz lekko na zbocze Hraničnego vrchu (426 m), za którym zaczyna się kolejne zejście w dół. Po stronie czeskiej kończy się las, przed nami widok na szczyt Svatý Roch (472 m). Przekraczamy dolinę Moszczanieckiego Potoku i podchodzimy lekko do skrzyżowania Pod Sv. Rochem. Za nami ciekawy widok na pasmo Biskupiej Kopy.

Spotykamy tu nową szosę Jindřichov – Pokrzywna, gdzie skręcamy w lewo opuszczając granicę. Docieramy do głównej szosy Pokrzywna – Prudnik, gdzie skręcamy w prawo. Przekraczamy tory tranzytowej czeskiej linii Głuchołazy – Krnov, zbudowanej na tym odcinku w 1875 r. Opuszczamy tu gminę Głuchołazy i powiat nyski, wkraczając na teren gminy Prudnik i powiatu prudnickiego. Opuszczamy las schodząc łagodnie w dół. Przed nami wieś Wieszczyna z widoczną nową wieżą widokową. Docieramy do skrzyżowania Wieszczyna droga, gdzie z lewej przychodzi czerwony Główny Szlak Sudecki z Pokrzywnej.

Wkraczamy do wsi Wieszczyna, gdzie skręcamy razem z czerwonym szlakiem w prawo. Z lewej przychodzi żółty szlak z Prudnika. Docieramy do schroniska młodzieżowego w Wieszczynie, gdzie szlak niebieski się kończy. Szlak czerwony prowadzi dalej do Prudnika, a żółty do Trzebiny.