Szlak niebieski Szczyrk – Sanktuarium na Górce – Schronisko Klimczok (1060 m)

Kategoria: Szlaki piesze miasta Szczyrk, Szlaki piesze Pasma Klimczoka, Szlaki piesze powiatu bielskiego
Tagi:

Szczyrk – (1,5 km) Sanktuarium na Górce – (4,3 km) Schronisko Klimczok (1060 m) 1.55/1.05 h
Trasa Szczyrk ↔ Schronisko PTTK Klimczok w serwisie mapa-turystyczna.pl
Popularne i ciekawe dojście do Schroniska Klimczok ze Szczyrku. Szlak pokonuje dużą różnicę wysokości, po drodze Sanktuarium na Górce i widoki z Osiedla Podmagura.

Trasa zaczyna się w centrum Szczyrku (skrzyżowanie ul. Beskidzkiej, Myśliwskiej i Górskiej) dokąd szlak niebieski (oraz zielony inną trasą) wiedzie ze szczytu Skrzycznego. Ruszamy razem ze szlakiem zielonym i żółtym ul. Górską, biegnącą doliną Wilczego Potoku. Po lewej mijamy ciekawą Starą Karczmę w stylu góralskim, ozdobioną ludowymi rzeźbami.

Po chwili skręcamy w prawo w ul. Wrzosową, opuszczając szlak zielony do schroniska Klimczok i żółty na Przełęcz Karkoszczonkę. Podchodzimy wyraźnie do góry, mijając ośrodek Zagroń. Dwoma serpentynami pokonujemy niewielki las i osiągamy spłaszczenie na którym rozłożył się ogromny hotel Orle Gniazdo. Docieramy do Sanktuarium MB Szczyrkowskiej na Górce, gdzie zaczyna się szlak czarny.
Sanktuarium MB Szczyrkowskiej na Górce znajduje się w miejscu cudownych objawień z 1894 r. Powstała wtedy drewniana kaplica zamieniona na murowany kościół z lat 1912-19. Obecny kościół zbudowali Salezjanie w latach 1948-54. W setną rocznicę objawień, w 1994 r. ustanowiono tu sanktuarium maryjne. Obok znajduje się Kaplica Objawienia z pniem buka, na tle którego ukazała się Matka Boska i grota z cudownym źródłem. Spod kościoła rozpościerają się rozległe widoki na Szczyrk i Skrzyczne.

Idziemy pod górę razem ze szlakiem czarnym najpierw leśnym skrótem a potem ul. Wrzosową przez niewielki las. Osiągamy skraj Osiedla Podmagura, rozłożonego na południowych stokach Magury (1109 m). Czarny szlak opuszcza nas skręcając w prawo w stronę Chaty na Groniu i Bystrej. Mijamy po lewej ciekawą agroturystykę Chata w Dechę z Regionalną Izbą Zabytków Techniki (kolekcja starych radioodbiorników, motocykli itp.). Przy kolejnej agroturystyce Kosajonka kończy się asfalt, idziemy trylinką mocno pod górę, przez rozproszoną zabudowę. Towarzyszą nam widoki na kopułę Skrzycznego, szczyty Beskidu Śląskiego z grzbietem Kotarza i Czantorią. W oddali widać Beskid Śląsko-Morawski z Łysą Górą, przy dobrej widoczności można wypatrzeć też Tatry.

Na wysokości 900 m wkraczamy w las, przecinamy drogę do zwożenia drewna, stoki Magury zostały w ostatnich lasach mocno przetrzebione wskutek klęski ekologicznej. Mijamy skrzyżowanie ze szlakiem zielonym (alternatywna trasa Szczyrk – Schronisko Klimczok). Leśna droga robi się dość stroma, z wyrębów widać coraz szerszą panoramę leżącego w dole Szczyrku (dzielnica Biła), szczytów Beskidu Śląskiego i Śląsko-Morawskiego.

Docieramy na Siodło pod Klimczokiem (1040 m), gdzie docierają szlaki: zielony z Bystrej, czerwony z Szyndzielni na Przeł. Karkoszczonka i krótki czarny ze szczytu Klimczoka (1117 m), który znajduje się 400 m dalej. Warto tam wejść dla obejrzenia ładnego widoku na schronisko i Magurę (1109 m). Skręcamy w prawo razem ze szlakiem zielonym i po 200 m osiągamy Schronisko Klimczok (1060 m).
W 1. połowie XIX w. wzniesiono tu niewielką chatę myśliwską, w 1867 r. powiększono ją o pomieszczenia dla turystów. Schronisko to baron Klobus, właściciel Łodygowic, nazwał na cześć żony Klementynówką. Później budynek przejął bielski oddział Beskidenverein i gościł głównie niemieckich turystów. W latach 1895, 1910 i 1913 drewniany budynek był trawiony przez pożary, w związku z tym w 1914 r. postawiono nową, murowaną budowlę, która przetrwała do dzisiaj. W 1945 r. schronisko Klimczok zostało przejęte przez PTT, a w 1961 r. zmodernizowane. Obecnie oferuje 50 miejsc noclegowych w pokojach od 2- do 6- osobowych. Znajduje się tu bufet, boisko do siatkówki, odkryty basen kąpielowy oraz ścianka wspinaczkowa o wysokości 7 m.
Szlak niebieski biegnie dalej do Bystrej, zielony schodzi do Szczyrku. Pod schroniskiem zaczynają się także szlaki: czerwony do Bystrej i żółty do Mesznej.