Szlak zielony Cygański Las – Kozia Góra (schronisko Stefanka)

Kategoria: Szlaki piesze miasta Bielsko-Biała, Szlaki piesze Pasma Klimczoka
Tagi:

Cygański Las (360 m) – (1,7 km) Błonia (420 m) – (3,6 km) Kozia Góra (schronisko Stefanka) (670 m) 1.30/0.55 h
Krótkie dojście z Cygańskiego Lasu w Bielsku-Białej Olszówce do schroniska Stefanka pod szczytem Koziej Góry. Po drodze pozostałości toru saneczkowego.

Szlak zaczyna się przy pętli autobusowej w dzielnicy Bielska-Białej – Olszówce, na skraju lasu komunalnego o charakterze parkowym zwanego Cygańskim Lasem. Idziemy alejką przez park razem ze szlakiem żółtym, prowadzącym na Szyndzielnię. Na rozdrożu wybieramy lewą odnogę, szlak żółty biegnie w prawo. Idziemy skrajem parku, lekko pod górę, wzdłuż biegu potoku. Wkraczamy na ul. Pocztową, którą docieramy na Błonia z kompleksem rekreacyjnym. Na rozdrożu zaczyna się szlak czerwony, biegnący do schroniska Klimczok przez Bystrą. Skręcamy w bitą drogę w prawo, ścieżką w lewo docieramy do dawnego toru saneczkowego, gdzie w prawo umiarkowanie pod górę. Równolegle, starym przebiegiem szlaku prowadzi rowerowa trasa zjazdowa Enduro.
Tor saneczkowy powstał w 1899 r., biegł ze schroniska Stefanka do restauracji w Cygańskim Lesie. Miał 2300 m, przejazd trwał 4 minuty. Na trudnej trasie, pełnej ostrych wiraży (zdarzyły się 2 przypadki śmiertelne) rozgrywano zawody na czele z mistrzostwami Polski. Przestarzały tor przestał spełniać międzynarodowe standardy i został rozebrany w 2004 r.
Przecinamy potok i skręcamy w lewo, nadal biegiem dawnego toru saneczkowego. Tor wije się zakosami, dwa z nich skracamy ścieżką.

Na bitej drodze skręcamy w lewo, z wyrębu widać panoramę Bielska-Białej. Dróżką w prawo docieramy na siodło pod szczytem Koziej Góry (683 m), na którym znajduje się schronisko Stefanka.
Schronisko powstało na bazie chaty dla robotników leśnych, powstałej pod koniec XIX w. Chatę przejęło Towarzystwo Popierania Turystyki, które w 1912 r. uruchomiło schronisko Rodelhütte. W latach 20 XX w. przejęło je Beskidenverein, w czasie rozbudowy powstała nietypowa sala w kształcie rotundy. Nazwa Stefanka pochodzi od nazwiska Karla Steffana, prezesa Beskidenverein i burmistrza Bielska. Po 1945 r. schronisko przejęło PTTK, obecnie jest pod zarządem miasta Bielsko-Biała.

Tutaj szlak zielony się kończy, trasę można kontynuować szlakiem niebieskim do żółtego na Szyndzielnię albo na Siodło pod Równią (598 m) do szlaku czerwonego na Klimczoka.