Szlak zielony Magurka Wiślańska – Zielony Kopiec – Malinowska Skała

Kategoria: Szlaki piesze gminy Lipowa, Szlaki piesze miasta Wisła, Szlaki piesze Pasma Skrzycznego i Baraniej Góry
Tagi:

Szlak zielony Magurka Wiślańska – Zielony Kopiec – Malinowska Skała (3,5 km)
Magurka Wiślańska (1140 m) – (2,1 km) Zielony Kopiec (1154 m) – (3,5 km) Malinowska Skała (1152 m) 1.15 h, 160 m podejść
Odcinek szlaku prowadzącego głównym grzbietem pasma Baraniej Góry i Skrzycznego Beskidu Śląskiego. Biegnie grzbietowymi drogami leśnymi. Po drodze liczne widoki z wyrębów.

Trasa zaczyna się na szczycie Magurki Wiślańskiej (1140 m), dokąd szlak zielony prowadzi z Baraniej Góry. Biegnie tędy również czerwony Główny Szlak Beskidzki na odcinku z Baraniej Góry do Węgierskiej Górki. Idziemy głównym grzbietem pasma Baraniej Góry i Skrzycznego, którym biegnie granica gminy Lipowa (powiat żywiecki) i miasta Wisła (powiat cieszyński), będąca również historyczną granicą Małopolski i Śląska. Po lewej ciągnie się rezerwat Barania Góra, chroniący górnoreglowe lasy świerkowe. Schodzimy w dół przez liczne wyręby, spowodowane klęską ekologiczną i koniecznością przebudowy monokultury świerkowej. Po prawej widać dolinę Leśnianki z grzbietem Murońki i odległym Beskidem Małym, na wprost grzbiet główny z Zielonym Kopcem i Skrzycznem, po lewej grzbiet Cieńkowa, pasmo Stożka i Czantorii oraz odległy Beskid Śląsko-Morawski. Opuszczamy granicę rezerwatu i docieramy na siodło 1050 m.

Lekkim podejściem osiągamy kulminację Gawlasiego (1077 m). Za nami pojawia się Barania Góra, po prawej widać bliską piramidę Kościelca. W lewo odchodzi tutaj szlak żółty, prowadzący grzbietem Cieńkowa do Wisły Nowej Osady.

Umiarkowanym podejściem docieramy na szczyt Zielonego Kopca (1154 m). Po prawej, u wylotu doliny Leśnianki widać Kotlinę Żywiecką z Jeziorem Żywieckim.

Z wyrębów widać grzbiet Malinowskiej Skały i Skrzycznego na wprost i wyniosły Malinów po lewej. Dość stromym zejściem osiągamy siodło 1050 m. Rozpoczynamy podejście na Malinowską Skałę, na skrzyżowaniu 1080 m z prawej dochodzi szlak żółty z Ostrego doliną Leśnianki, z lewej odchodzi łącznikowy szlak niebieski do czerwonego na Malinów. Jeszcze chwila podejścia i osiągamy szczyt Malinowskiej Skały (1152 m), gdzie nasza trasa się kończy.

Szlak zielony prowadzi dalej na szczyt Skrzycznego. Zaczyna się tutaj szlak czerwony na Malinów i Przełęcz Salmopolską.