Szlak żółty Trzebnica – Winna Góra – Las Bukowy

Szlak żółty Trzebnica – Winna Góra – Las Bukowy (4,3 km)

Trzebnica – (1,1 km) Winna Góra – (4,3 km) Las Bukowy

Krótki końcowy odcinek szlaku Oborniki Śląskie – Las Bukowy. Trasa biegnie przez Wzgórza Trzebnickie, na odkrytą Winną Górę, ulicami Trzebnicy i Lasem Bukowym. Nawierzchnia – głównie drogi polne i bite, dłuższy odcinek ulicami Trzebnicy. Po drodze panoramy w Winnej Góry, Rotunda Pięciu Stołów w Trzebnicy oraz Willa Zamek, kalwaria i neoromański kościół leśny w Lesie Bukowym.

Trasa zaczyna się pod bazyliką w Trzebnicy, dokąd szlak żółty biegnie z Obornik Śląskich. Idziemy ul. Jana Pawła II, razem ze szlakiem czerwonym do Zaprężyna i niebieskim do Lasu Bukowego. Po prawej kompleks bazyliki i klasztoru cysterek (opis przy haśle Trzebnica), po lewej ołtarz polowy i teren dawnej stacji wąskotorowej Trzebnica Gaj.
Kolej wąskotorowa została otwarta w 1898 r. na odcinku Wrocław – Trzebnica – Prusice, gdzie łączyła się z trasą do Żmigrodu i Sulmierzyc. Odcinek Wrocław – Trzebnica Gaj zamknięto w 1967 r. i rozebrano w 1971 r. Odcinek Trzebnica Gaj – Sulmierzyce zamknięto w 1991 r. i wkrótce potem rozebrano. Stacja posiadała swój budynek i lokomotywownię, niestety z budowli tych nie pozostał żaden ślad.
Skręcamy w lewo w ul. Henryka Brodatego (droga nr 340 z Oleśnicy), opuszczając szlaki czerwony i niebieski oraz w prawo w ul. Piwniczną (dawny folwark Kellerhof) i ponownie w prawo w ścieżkę, wspinającą się na Winną Górę.

Ścieżka pnie się skrajem wyrobisk i podchodzi zakosem na ich górną krawędź.
Do 1987 r. funkcjonowała tu odkrywkowa kopalnia gliny, w której wydobywano iły trzeciorzędowe, transportowane do pobliskiej cegielni kolejką linowo-terenową. W latach 1988-92 wyrobiska zostały zbadane przez archeologów pod kierunkiem prof. Jana Burdukiewicza. Odkryto wtedy ślady bytowania Homo erectus sprzed 500 tys. lat – najstarsze obozowisko w Polsce i jedno z najdalej wysuniętych na północ w Europie.

Stąd jeszcze chwila podejścia i osiągamy szczyt Winnej (Kociej) Góry (219 m) z przekaźnikiem. Rozpościera się stąd szeroka panorama położonej w kotlinie między wzgórzami Trzebnicy oraz Kotliny Żmigrodzkiej i zalesionych Wzgórz Krośnickich na północy. Przed 1945 r. na szczycie stał pomnik ofiar 1. wojny światowej.

Drogą bitą skrajem działek schodzimy z Winnej Góry.

Przecinamy ponownie drogę nr 340 do Oleśnicy (ul. Henryka Brodatego), z prawej dochodzi szlak czerwony. Idziemy ul. Czereśniową do widocznej po prawej Rotundy Pięciu Stołów.
Rotunda Pięciu Stołów ma postać kręgu o średnicy 28 m, otoczonego murem z cegły, brył granitowych i rudy darniowej, wzniesiona została w XIII w. Rotunda stanowiła miejsce spotkań św. Jadwigi z potrzebującymi, później znajdowało się tu miejsce kwarantanny podczas XVII-wiecznych epidemii i cmentarz. W środku stoi krzyż i rzeźba św. Jadwigi.

Idziemy dalej ul. Czereśniową, przecinamy ul. Oleśnicką i wkraczamy w Las Bukowy, szlak czerwony skręca w lewo do Zaprężyna.

Las Bukowy to dawny park zdrojowy o charakterze parkowym, znajdujący się na południowo-wschodnich obrzeżach Trzebnicy, na stoku wzgórza Widok (244 m). Rosną tu buki z domieszką lipy, dębu, klonu, jaworu, świerka i modrzewia. Miejsce rekreacji i wypoczynku mieszkańców Trzebnicy, urządzono tu liczne ścieżki spacerowe, dydaktyczne i ścieżkę zdrowia.
Docieramy do Willi Zamek.
Willa Zamek powstała w latach 1890-1905, ma formę romantyczno-neogotyckiego zameczku. Obok znajdują się: wozownia, studnia Źródło Marii Karoliny i park.

Podchodzimy drogą leśną na wzgórze Widok (244 m) z pozostałościami wieży widokowej.
Drewniana wieża widokowa Trzy Widoki o wys. 30 m należała do rodziny Köhlerów. Rozpościerał się z niej widok na kotlinę w której leży Trzebnica. Obiekt został rozebrany w latach 60. XX w., zachowały się tylko pozostałości fundamentów.
Przecinamy dolinkę i docieramy na skraj lasu przy zabudowaniach Raszowa, stało tu niegdyś sanatorium. Skręcamy dwa razy w prawo i wracamy do lasu. Krótkim zejściem docieramy do stacji kalwarii.

Kalwaria Trzebnicka, powstała pierwotnie w XV w., później była wielokrotnie przebudowywana m.in. w 1735 r. przez ksienię Zofię Korycińską.

Obok stoi kościół Czternastu Św. Wspomożycieli.
Na miejscu kościoła znajdował się ośrodek pogańskiego kultu Słowian, w XII w. powstała tu kaplica pustelnicza, w 1463 r. ksieni Anna wzniosła kościół, który w 1509 r. otrzymał prawo odpustu. Obecna neoromańska budowla powstała w 1884 r. Wewnątrz wyposażenie z lat budowy, barwne polichromie i neobarokowe rzeźby, obok grota lurdzka z 1926 r.

Drogą bitą docieramy do początku ul. Leśnej, gdzie szlak żółty się kończy. Zaczyna się tutaj szlak niebieski, biegnący do centrum Trzebnicy i Obornik Śląskich.