Wzgórza Strzelińskie Szlak czerwony Ziębice – Strzelin

Kategoria: Szlaki turystyczne Wzgórz Strzelińskich
Tagi:

Szlak czerwony Ziębice – Strzelin (27,8 km 7.50/7.55 h)

Przebieg: Ziębice – Źródło Cyryla – Średnia Droga – Bukowa Góra – Średnia Droga – Mlecznik – Kołacz – Buczek – Kalinka – Dobroszów – Pogroda – Romanów – Wyżna – Rozdroże pod Gromnikiem – Gromnik – Cygański Krzyż – Skrzyżowanie pod Debem – Miecznik – leśnictwo Gościęcice – Koziniec – Gościęcice Średnie – Strzelin

Ruszamy ze stacji kolejowej w Ziębicach (205 m), dokąd szlak czerwony prowadzi ze Stolca. Ścieżką dochodzimy do ul. Łąkowej, gdzie w lewo, przecinamy rzekę Oławę, potem w lewo w ul. Stawową, mijamy stawy wędkarskie i dochodzimy do głównej szosy, ul. Wrocławskiej, gdzie w lewo. Po krótkiej chwili w prawo, ścieżką wśród pól i zagajników lekko w górę, dochodzimy do lasu, gdzie w lewo, płasko ścieżką. Po chwili osiągamy Źródło Cyryla (230 m). Tutaj w prawo po schodkach do góry, po chwili w lewo w Średnią Drogę. Idziemy prosto, lekko w dół, przecinamy szosę Nowy Dwór – Kalinowice Górne (225 m), wspinamy się na niewysoką kulminację Bukowej Góry (245 m), potem w dół, przecinamy potok Zuzanka i zielony szlak. Teraz lekko do góry, po lewej polana na której aleja kasztanowców, teraz w prawo, opuszczamy Średnią Drogę, lekko w dół, przecinamy potok i szosę Skalice – Jasienica (235 m). Teraz czeka nas wspinaczka na szczyt Mlecznika (312 m), z którego ścieżką schodzimy do stromej dolinki potoku (245 m). Teraz ponownie pod górę, wracamy na grzbiet, ale zaraz w lewo, wykonujemy pętlę na szczyt Kołacza (301 m) i skrajem Zakrzowskich Wąwozów wracamy na grzbiet w okolicach Buczka (335 m). Krótkie ale dość strome podejście wprowadza nas na szczyt Kalinki (388 m). Schodzimy w dół, przecinamy niebieski szlak, wychodzimy na rozległą polanę, położoną w trójkącie trzech najwyższych szczytów Wzgórz Strzelińskich (Nowoleska Kopa, Kalinka, Gromnik). Na szosie w Dobroszowie (345 m) w prawo, ale zaraz w kolejną szosę w lewo (po prawej ruiny wiatraka holenderskiego). Idziemy szosą odkrytym grzbietem, po prawej mijamy Pogrodę (330 m), zaraz w prawo, w drogę polną na szczyt Góry (345 m), przecinamy szosę w Romanowie (335 m), wchodzimy w las i wspinamy się na Wyżną (370 m). Schodzimy na Rozdroże pod Gromnikiem (340 m) i razem z żółtym szlakiem wspinamy się stromo na szczyt najwyższego wzniesienia Wzgórz Strzelińskich – Gromnika (393 m).

Ze szczytu schodzimy stromo chwilę razem z zielonym szlakiem, potem już tylko szlakiem czerwonym łagodniej w dół, mijamy kilka skałek, spotykamy szlak żółty z którym chwilę po płaskim grzbiecie. Po lewej mijamy Cygański Krzyż (260 m), szlak żółty skręca w lewo, my prosto, lekko w dół na Skrzyżowanie pod Dębem (235 m). Teraz wygodną drogą bitą, chwilę pod górę na zbocze Miecznika (275 m), skąd dłuższą chwilę w dół, wychodzimy z lasu koło leśniczówki Gościęcice (210 m). Tutaj w lewo na kulminację 222 m i w prawo niewyraźną ścieżką (trudności orientacyjne) w dolinę (teren zabagniony) potoku (200 m). Teraz w prawo niewyraźną ścieżką dość stromo do góry na szczyt Kozińca (245 m). Schodzimy w dół, mijamy po lewej zalane wodą wyrobisko kamieniołomu, na szosie w Gościęcicach Średnich (210 m) w lewo lekko do góry na wzniesienie 224 m. Tutaj w prawo na drogę polną którą w dół do pierwszych zabudowań Strzelina. Ul. Sosnową dochodzimy do ul. Staromiejskiej, gdzie prosto. Przy kościele św. Jana Apostoła w lewo w ul. Różaną, lekko do góry, potem w prawo w ścieżkę zboczem Wzgórza Parkowego, przechodzimy przez Park Miejski, przekraczamy Oławę. Na głównej szosie w lewo w ul. Wojska Polskiego, na rondzie (pl. 1 Maja) prosto i w prawo w ul. Bolka I Świdnickiego, po chwili w lewo ul. Kolejową dochodzimy do dworca PKP (165 m), gdzie szlak czerwony się kończy.