Żółta ścieżka Żywiec – Średni Grojec (477 m) – Żywiec Sporysz

Kategoria: Szlaki piesze Kotliny Żywieckiej, Szlaki piesze miasta Żywiec

Żółta ścieżka Żywiec – Średni Grojec (477 m) – Żywiec Sporysz (Szlak Papieża Jana Pawła II)

Żywiec – (2,4 km) Średni Grojec (477 m) – (3,9 km) Żywiec Sporysz 1.15 h
Krótka trasa spacerowa wiodąca na widokowy szczyt Średniego Grojca z krzyżem papieskim.

Trasa zaczyna się na żywieckim rynku.
Obecny wygląd rynku jest wynikiem odbudowy po pożarze w 1857 r. Ratusz zbudowany w 1868 r. w stylu nawiązującym do synagogi jest siedzibą władz miasta. Na środku rynku stoi 150-letnia figura św. Floriana.

Z rynku kierujemy się na deptak między katedrą a dzwonnicą.
Katedra Narodzenia NMP – powstała w 1. połowie XV w., jej obecny wygląd jest wynikiem renesansowej przebudowy dokonanej z inicjatywy Wawrzyńca Komorowskiego w latach 1515-1542. Wieża o wysokości 45 m i siedmiu kondygnacjach powstała w latach 1582-85 według projektu włoskiego architekta Jana Ricciego. Kaplica grobowa Komorowskich po północnej stronie nawy pochodzi z lat 1596-1610. W 1929 r. od strony południowej dobudowano kaplicę grobową Habsburgów, w której spoczął ks. Karol Stefan z żoną Marią Teresą. We wnętrzu zachowała się cenna gotycka płaskorzeźba Zaśnięcia NMP z ok. 1500 r., reszta wyposażenia pochodzi z okresu odbudowy po pożarze w 1711 r., ołtarz główny z 1724 r. jest dziełem Macieja Weissmanna, organy pochodzą z 1714 r., a ambona w stylu regencji z 1748 r. W kaplicy Komorowskich znajduje się chrzcielnica z kamienia pińczowskiego z 1583 r.
Obok katedry stoi dzwonnica.
Dzwonnica – stojąca w narożniku rynku 4-kondygnacyjna budowla wzniesiona w latach 1723-24, na dachu chorągiewka z herbem Wielopolskich – Starykoń, a na ścianach tablice, upamiętniające ważne wydarzenia z dziejów miasta.

Spod katedry idziemy w stronę punktu informacji turystycznej i wejścia do Starego Zamku.
Stary Zamek – zbudowany przez Komorowskich ok. 1500 r., przebudowany w 1569 r. na renesansowy, w latach 1708-21 na barokowy i w latach 1850-70 na neogotycki. Szczególnie piękny jest renesansowy dziedziniec z trzema kondygnacjami krużganków. Wewnątrz znajduje się Muzeum Miejskie prezentujące historię Żywca i okolic, cenne średniowieczne rzeźby, a dział etnograficzny kulturę i zwyczaje górali żywieckich.

Naprzeciwko Starego znajduje się Nowy Zamek.
Nowy Zamek – pałac wybudowany jako rezydencja Habsburgów w latach 1885-95, przebudowany w 1910 r., obecnie zajmuje go zespół szkół leśnych, a w reprezentacyjnej sali balowej odbywają się koncerty.

Przy Nowym Zamku skręcamy w lewo w stronę Parku Miniatur.
Park Miniatur powstał w 2011 r. i przedstawia 22 zabytki pogranicza śląsko-małopolskiego z zamkami w Suchej Beskidzkiej, Bielsku-Białej i Cieszynie.
Wkraczamy na teren Parku Zamkowego i kierujemy się pierwszą alejką w prawo w kierunku domku chińskiego.
Park zamkowy powstał w 1712 r. jako ogród francuski, w połowie XIX w. przekształcono go w stylu angielskim, najstarszym drzewem jest liczący ok. 360 lat dąb szypułkowy, na wysepce stoi domek chiński z 2. połowy XVIII w.

Dołączamy do głównej alei parkowej, którą prowadzą szlaki piesze: żółty i niebieski. Idziemy ładną aleją przez park mijając po prawej wejście do stajni i mini zoo.
W mini zoo można zobaczyć kuce, muła, osiołka oraz stada ptaków.
Za stajnią stoją zabytkowe budynki Centrum Rehabilitacyjnego dla Dzieci.

Na końcu parku skręcamy w prawo (szlak niebieski do Trzebini skręca w lewo), przekraczamy ul. Witosa i tory kolejowe linii Żywiec – Sucha Beskidzka. Przechodzimy kładką nad Koszarawą i mijamy nowo powstały po obu stronach drogi amfiteatr. Idziemy ul. Grojec obok dwóch wyciągów narciarskich. Podchodzimy stromo do góry i na zakręcie opuszczamy ulicę na wprost. Polną drogą wspinamy się na siodło między Małym (422 m) a Średnim (477 m) Grojcem.

Nagrodą za wysiłek jest widok na otoczenie doliny Koszarawy z Babią Górą. Na północy widoczne jest centrum Żywca z charakterystyczną wieżą katedry. Ten widok będzie nam towarzyszył przez dłuższy czas, poszerzając się o zamykające perspektywę szczyty Beskidu Małego z ciekawym płaskim wierzchołkiem Żaru. W dole widoczna jest tafla Jeziora Żywieckiego.

Schodzimy lekko w dół na wschodnie zbocze wzgórza i skręcamy w bitą drogę w prawo. Od tej pory aż na szczyt Grojca będą nam towarzyszyć kapliczki drogi krzyżowej.

Teraz czeka nas krótkie podejście na szczyt Średniego Grojca (477 m), zwieńczony stalowym krzyżem – pamiątką po wizycie papieża Jana Pawła II 22 maja 1995 r. Wierzchołek oferuje nam kolejną porcję rozległych widoków, można zobaczyć cały Żywiec, szczególnie malowniczo prezentuje się ujście Soły do Jeziora Żywieckiego.

Ze szczytu Średniego Grojca wracamy tą samą trasą na siodło i schodzimy bitą drogą w dół w kierunku widocznych zabudowań dzielnicy Sporysz.
Wieś Sporysz powstała w XIV w., w XIX w. rozwinął tu się przemysł, powstały kuźnie, walcownia i cynkownia blachy (obecnie zakłady Śrubena). W 1950 r. Sporysz został przyłączony do Żywca.
Osiągamy ulicę asfaltową, po lewej mijamy wapiennik, gdzie wypalano wapienie cieszyńskie. Skręcamy w prawo w ul. Grojec, która sprowadza nas nad brzeg Koszarawy. Docieramy do ul. Sporyskiej z kaplicą, gdzie skręcamy w lewo. Przechodzimy nowym mostem nad Koszarawą, docieramy do ul. Kopernika, gdzie nasza trasa się kończy.