Beskid Żywiecki Szlak niebieski Rycerka Górna Kolonia – Oźna – Zwardoń

Kategoria: Szlaki turystyczne Pasma Wielkiej Raczy
Tagi:

Szlak niebieski Rycerka Górna Kolonia – Oźna – Zwardoń (12,7 km, 4.25/4.20 h)
Przebieg: Rycerka Górna Kolonia – Skrzadnica – Rycerka Górna Magura – Oźna – Sól Miodowiec – Zwardoń
Szlak niebieski zaczyna się w Rycerce Górnej Kolonii, idziemy szosą w dół doliny Rycerki, mijamy schronisko PTSM, skręcamy w lewo w dolinę Plaskurówki, mijamy kościół i po chwili w prawo w drogę gruntową. Zaczynamy długie i dość strome podejście przez rozsiane domy Rycerki Górnej Kolonii Magury, podziwiając rozległe widoki. Po dłuższej chwili wkraczamy w las i już łagodniej, dochodzimy do siodła między Jaworzyną (1021 m) a Skrzadnicą. Podchodzimy pod szczyt tej drugiej, osiągając halę pełną jagodzisk. Wkraczamy ponownie w las i konsekwentnie, dość stromo w dół, potem małym grzbiecikiem dochodzimy do położonej w dolinie potoku Radecki Rycerki Górnej Magury. Tu w prawo na szosę, po chwili w lewo do góry do schroniska PTSM Oźna. Ostro w lewo i łukiem ciągle do góry osiągamy przysiółek Kraśniany. Koło kapliczki w lewo, ostatni etap podejście wprowadza nas na grzbiet pod szczytem Oźnej. Stąd w dół północnym zboczem, wylesionym wskutek klęski ekologicznej, po chwili w lewo w ścieżkę (uwaga na znaki) stromo w dół, potem łagodniej grzbietem osiągamy domy przysiółka Soli – Miodowca. Przecinamy szosę w dolinie Słanicy i zaczynamy kolejne krótkie ale dość strome podejście przez polany przysiółka Misiorka. Osiągamy grzbiet łączący Skalankę z Rachowcem, zaczynamy zejście, klucząc przez las do schroniska Dworzec Beskidzki w Zwardoniu. Stąd już ulicą, nadal w dół do centrum miejscowości, gdzie nasza trasa się kończy. Szlak niebieski biegnie dalej w Beskid Śląski do Koniakowa i na Baranią Górę.

3 myśli na temat “Beskid Żywiecki Szlak niebieski Rycerka Górna Kolonia – Oźna – Zwardoń

1. Tomasz

Witam. Niestety na dzień dzisiejszy szlak niebieski Rycerka Górna Kolonia – Oźna – Zwardoń jest zamknięty (znaki zamalowano siwą farbą – choć nie wszystkie). W dodatku przejście tym odcinkiem licząc na znalezienie starych znaków staje się prawie niemożliwe ponieważ ścieżka ginie często wśród krzaków jeżyn, albo po prostu w zaroślach. I tu pytanie: gdzie można znaleźć w jednym miejscu spis zamkniętych szlaków turystycznych? Czy tylko dzwoniąc do PTTK albo KTG? Niestety oni pracują w pewnych godzinach, a czasem nawet w godzinach pracy trudno się dodzwonić.

2. Dariusz Wojciechowski Autor wpisu

Szkoda ogromna, jeśli to prawda, niestety w Beskidzie Śląskim już skasowano z niewiadomych powodów kilka odcinków szlaków pieszych, teraz widzę ta epidemia dotarła w Żywiecki. Szlak ma co prawda pogmatwany przebieg ale obfituje w wiele urokliwych, widokowych i dzikich miejsc. Z tego co wiem, tylko PTTK ogarniają (albo tylko próbują) szlaki piesze.

3. enuajsi

Przypominam ze zamykanie gorskich szlakow i przekazywanie gor, lasow, rzek itp w rece ich prawowitych wlascicieli bylo jednym ze tzw postulatow sierpniowych w slusznej walce narodu polskiego z socjalizmem. Wyrazane tutaj zale pod adresem PTTK niebezpiecznie pobrzmiewaja zadaniowa postawa charakterystyczna dla owego przegranego systemu. Wlasciwa odpowiedzia na tego typu zazalenia jest sprywatyzowanie wszystkich szlakow (np przez wlascicieli prywatnych schronisk) i wprowadznie oplat na przejscie trasy uiszczane w schronisku. Takie rozwiazanie zapewni doskonale utrzymane szlaki oraz odpowiedni poziom ich uzytkownikow odsiewajac niepozadany element ktorego nie stac bedzie na oplaty. Dla „turystow” z socjalistycznym przekonaniem ze szlaki gorskie z jakiegos powodu naleza do wszystkich i unikac beda oplat nalezy wprowadzic „zielona policje” ktore wylapywac bedzie takich typkow i karac wysokimi mandatami. Mysle ze turystyka gorska jest jedna z ostatnich stref naszego zycia publicznego w ktorej ciagle panuja jeszcze w najlepsze stare socjalistyczne zwyczaje i po dwudziestu paru latach od historycznego zwyciestwa najwyzszy juz czas wpowadzic tutaj zdrowe kapitalistyczne zasady – parafrazujac slynne powiedzenie: „jak sobie zaplacisz tak sie przejdziesz”.